A team of lecturers from Thuyloi University has recently been granted a patent by the Intellectual Property Office of Vietnam (Ministry of Science and Technology) for their research work entitled “Method for Measuring the Friction Coefficient of the Trunnion in Radial Gates”.
Radial gates are critical structural components in hydraulic works, directly related to the safety and operational efficiency of the entire system. Large river barrage projects require extremely high standards for gate systems, which must perform functions such as water retention, flood discharge, and ensuring navigational conditions.
A radial gate has an arc-shaped cross-section, with its center coinciding with the pivot point. The water-blocking part consists of assembled skin plates connected to a truss frame, which transfers forces to the piers through the trunnions. This structural design gives radial gates high load capacity and mechanical advantage: when the gate rotates around the trunnion, part of its weight is transferred to the piers, and the arc-shaped face can use water pressure to reduce the force needed for lifting. Therefore, the trunnion is a particularly important part of the radial gate.
Thực tế ăn mòn và suy giảm chất lượng của chất bôi trơn của bộ phận bạc cầu cối quay
Việc kiểm tra, đánh giá chính xác lực ma sát tại cối quay của cửa van có vai trò quyết định đến an toàn và hiệu quả vận hành của toàn bộ công trình. Hiện nay ở nước ta phương pháp đo hệ số ma sát cối quay tại hiện trường vẫn chưa được nghiên cứu và đề xuất.
Thông qua quá trình nghiên cứu trạng thái ứng suất – biến dạng của cụm cối quay bằng mô hình số và mô hình vật lý, các tác giả đã xây dựng được phương pháp đo hệ số ma sát cối quay cửa van cung với độ chính xác, độ tin cậy cao và có thể dễ dàng thực hiện tại hiện trường trong điều kiện vận hành bình thường của công trình.
Việc được cấp bằng Độc quyền sáng chế không chỉ là sự ghi nhận xứng đáng cho nỗ lực không ngừng của các tác giả, mà còn khẳng định mạnh mẽ năng lực nghiên cứu khoa học và tiềm năng ứng dụng công nghệ của Trường Đại học Thuỷ lợi. Sáng chế này được kỳ vọng sẽ sớm được chuyển giao và áp dụng rộng rãi vào thực tiễn, góp phần nâng cao hiệu quả quản lý, vận hành và đảm bảo an toàn cho các công trình Thuỷ lợi, Thuỷ điện trên cả nước.
Nhóm nghiên cứu